Чому мешканці Хотина та Кам"янця - Подільського не підуть на прем"єру стрічки "Тарас Бульба". Фото зйомок
- 02.04.2009 13:23 
    В мені борються два почуття: патріотизм і патріотизм. З одного боку, я дуже люблю свій рідний Кам’янець (ну і сусідній Хотин теж) і з задоволенням впізнаю наші замки на кіноекранах. З іншого боку, я люблю Україну, нехай навіть часом ця любов нагадує дуаль-юніон з підручника психо(пато)логії. В боротьбі двох любовей перемагає все-таки та, що більша за географічними розмірами: хай як кіногенічно виглядають в трейлерах башти хотинського і кам’янецького замків, я не піду в «усі кінотеатри непереможної держави» 2 квітня, щоб переглянути найдорожчий на даний момент російський блокбастер «Тарас Бульба».
І я маю на це причини.
Про те, що під час фільмування одного з епізодів мало загинути кілька коней, я дізналася від самих кіношників. Планувалося, що наприкінці червня 2007 р. коні падатимуть з 30-метрової дністровської скелі. Далі все просто: викликати санепідемстанцію і зафіксувати смерть тварин, от і по справі. Тим більше, кількох коней і так купили на бійнях – для декого з команди «ТБ» це був цілком собі аргумент, бо ж над тваринами можна знущатися, їм же не боляче. А порушення Закону України № 3447-IV «Про захист тварин від жорстокого поводження» - так, дрібнички.

Підняті на ноги російське товариство охорони тварин «ВІТА», десяток журналів та купа телевізійних компаній зробили свою справу: замість височенних круч коні стрибали з невеликої висоти – і дно перед стрибком уважно вивчили водолази. Режисер В.Бортко тоді відмовчувався, а пізніше спересердя назвав це все антипіаром фільму.

Та коні все одно гинули: скажімо, 29 травня 2007 року загинув Малиш, кінь керівника київського кінного театру «Скіф», ветеран, що знімався в “Ogniem і Mieczem” Єжи Гоффмана. Пізніше загинула одна з кам’янецьких тварин. Ще кілька постраждало під час сутички. Звичайно, 200 коней – це багато, все може статися. Але той же Є.Гоффман під час фільмування «Вогнем і мечем» особисто просив кожного каскадера не робити тваринам жодної кривди: інакше «зелені» всього світу не зрозуміють, бойкотуватимуть стрічку, а фільму така антипромоція не потрібна.
Територія кам’янецької фортеці – частина історико-архітектурного заповідника. В Список всесвітньої спадщини ЮНЕСКО ми ще не увійшли, але вже давненько ( з 1989 р.) ходимо в претендентах. До заповідників ставлення має бути особливе, дбайливе. Руйнувати історичний ландшафт, щось собі добудовувати тут категорично заборонено.
Тим не менш, на південних валах Нової фортеці для «Тараса Бульби» було зведено з каменя ще одну вежу. (Під час будівництва величезна каменюка впала з тачки і проламала дах сараю кам’янчанина, що живе на Карвасарах. Матюкався дідок голосно, проклинав кіношників талановито – і невдовзі отримав-таки компенсацію за заподіяну майбутнім блокбастером шкоду). Новозведену вежу мали ефектно підривати піротехніки: ну не Стару ж фортецю заради гарної картинки руйнувати? Але щось там не зрослось, В. Бортко насмерть пересварився з постановником батальних сцен Ніком Пауелом (голівудським спецом, що ставив бої в «Останньому самураї» та «Хороброму серці»), - коротше, команда фільму покинула місто, залишивши на валах дивну споруду. Споруда стояла осінь, сяк-так витримала зиму, почала кришитися як гнилий зуб навесні – і аж 14 червня 2008 року була розібрана солдатами. 

У місці впадіння в Дністер річечки Баговиці, в тихому заповідному куточку, кіношниками було зведено залізобетонний трамплін для зняття однієї з сцен з все тими ж нещасними кіньми. Епізод зняли – трамплін залишився. Ех.
 В повісті Миколи Гоголя фігурує замок в місті Дубно на Рівненщині. Замок цей зберігся, навіть був не так давно відреставрований. Чому замість волинської рівнини були вибрані подільські замки, зрозуміло: горизонт тут більш хвилястий, а тому й хвилюючий. Але ж Бортко завжди відзначався прискіпливим слідуванням першоджерелам, відомий тим, що майже не змінює канву художніх творів, які екранізує, та текст героїв. В даному випадку видовищність перемогла канонічність.


Замок в Дубно
В фільмуванні масових сцен брала участь майже тисяча кам’янчан та жителів Хотинщини. Кожного дня їх збирали о сьомій ранку, видавали костюми, гримували – і автобусами везли на майданчики (коли в Стару фортецю, коли в Хотин, коли в село Яругу, а часом – в поле біля села Гаврилівці). Знімальний день тривав приблизно до сьомої вечора, спека стояла нестерпна (Богдан Ступка одного дня навіть втратив свідомість від спеки). Кілька дублів на день – неважка, здавалося б, робота. Інший час вбивався за пошуком тіні («козаки», як правило, ховалися під кавалькадою возів, що стояла біля фортець) та спостеріганням за зірками: от М. Боярський репетирує сцену шабельного бою, в одній руці шабля, в іншій сигарета; он асистенти допомагають всістися на коня Лесю Сердюку; он гримують дублера Б.Ступки... Набридло спостерігати – можна пообідати принесеними з дому бутербродами. Годували на майданчику з «масовщиків» лише курсантів кам’янець-подільського військового інституту. Інші отримували по 40 гривень на день (трохи більше за 5 євро за тодішнім курсом). Безробітним жителям Рукшина і Анадолів такі суми видавалися нормальними, хоча масовці в Росії в той час платилося по 500 крб на день + харчування. В Литві таким випадковим артистам платять вже по 40 євро плюс обід. В ще більш Західній Європі ставки піднімаються до 60 євро за день. В голову лізуть якісь асоціації з кросівками та джинсами, які за безцінь шиють на Тайвані, а продають потім за грубі гроші.









(Правда, ходять байки про кам’янчанина, котрий, отримавши костюм та загримувавшись, йшов не на зйомки, а в фортецю, де за гроші позував з туристами).
Восени 2008 року московській газеті «Тарас Бульба» (виходить при мережі ресторанів української кухні) дав інтерв’ю напів-українець Володимир Бортко (tarasbulba.ru/pdf/61.pdf). Назва характерна: «Украина и Россия – это две родственные державы».
«Киев – он для всех одинаков. И то, что нам сейчас пытаются внушить, что мы разные, - нет! Один и тот же народ. Никакой разницы нет, а есть искусственно раздуваемые распри. Западная Украина, бесспорно, резко отличается. Я снимал кино там и на Восточной, так вот Западная – это уже никакая не Россия. Я раньше предполагал, а сейчас увидел воочию. А Восточная Украина, Восточная Беларусь и вся Россия – это одна и та же нация. Это та самая Русь. Крещенная. Таковы мои убеждения».
Ці переконання Бортко в фільмі всіляко підкреслює (див. нарізку з вигуків про «Руську землю» в жж-юзера Бочарика. Спочатку дивно: на фоні буковинської фортеці Шило-Боярський пафосно помирає, занадто спокійно як на агонізуючого штовхаючи промову про «Да пусть же стоит на вечные времена православная русская земля». Далі помирає ще один бородань, бажаючи кожному такої смерті – і проголошує, немов тост: «Пусть славится до конца века русская земля». На третій смерті з тими ж словами робиться вже смішно. На четвертій – бридко. Все це починає нагадувати якусь секту, і до чого тут Дубно та Гоголь, в тексті котрого слово «русский» зустрічається всього тричі, незрозуміло. Підводити таку літературну базу під чергову ура-патріотичну агітку настільки грубими методами – ну соромно ж. Хоча багато росіян це проковтнуть. А потім пояснюватимуть українцям, що не народ вони, бо немає ані нації такої, ані мови... 
«Тарас Бульба»: кіноісторія
Повість Миколи Гоголя з її яскравими образами так і просилася на екран. Перша, ще «німа» кіноверсія повісті, з’явилася у царській Росії (1909). Режисером був Олександр Дранков. 1924 року режисери Володимир Стрижевський та Йосип Ермолієв знімають свою версію козацького життя у Німеччині. 1936-го з’явилася невдала екранізація (франко-англійський фільм «Tarass Boulba», режисер Алексіс Грановський, у ролі Тараса — Гаррі Баур). Англійцям сюжет так сподобався, що в 1939 р. виходить у світ ще одна версія під назвою «Бунтівний син» («The Rebel Son») режисера Андре Брюнела.
1962 року побачила світ найвідоміша нині кіноверсія твору: номінований на «Оскар» американський проект режисера Джей Лі Томпсона. Тут у роль Тараса вжився ще молодий Юл Бріннер із хитрими могнольськими очима, хоча акцент у стрічці зробили на Андрія Бульбу у виконанні зірки тих часів Тоні Кертіса. Фільм зібрав усі можливі штампи: засніжені дороги, де на трійці коней мчить панночка Наталя Дубофф (16-літня Крістін Кауфман), Андрій Бульба в косоворотці, тоненька річка Дон десь глибоко в проваллі височенного каньйону, гетьман на ім’я Іван Микола, козацька пісня «Калінка-малінка» під мандоліну і прилюдні злягання Тараса відразу з двома кралями, циганські танці й обов’язковий ведмідь. Куди ж у фільмі на східноєвропейську тематику без ведмедя?

Наступного, 1963 року, свою версію гоголівської історії презентували італійці: «Taras Bulba, il cosacco» (режисер Фердінандо Баллі). Фільму явно не вистачало зірок і бюджету. Нарешті, 1987 року з’явилась слов’янська версія «Тараса Бульби»: однойменний музичний телефільм зняли в Чехословаччині. Придивлявся до повісті М. Гоголя й польський режисер Єжи Гоффман. Про своє бажання знятися у новій версії «Тараса Бульби» неодноразово згадував Жерар Депардьє. Згодом французький актор через брак часу був змушений розірвати угоду про участь у стрічці. 


















Ірина Пустиннікова
Коментарі (3)
Другие новости:
 Нічна атака на Київ: кількість постраждалих зростає після удару балістичними ракетами
            У ніч проти 25 жовтня російські війська знову здійснили масовану атаку на Київ
                                Нічна атака на Київ: кількість постраждалих зростає після удару балістичними ракетами
            У ніч проти 25 жовтня російські війська знову здійснили масовану атаку на Київ
            - 25.10.2025 12:04
 Чому спецодяг на замовлення — це інвестиція, а не витрата
            Замовляючи спецодяг індивідуально, підприємства часто
                                Чому спецодяг на замовлення — це інвестиція, а не витрата
            Замовляючи спецодяг індивідуально, підприємства часто 
            - 25.10.2025 10:26
 Індія готується майже повністю припинити імпорт російської нафти через санкції США
            Керівники індійських компаній заявили, що нові
                                Індія готується майже повністю припинити імпорт російської нафти через санкції США
            Керівники індійських компаній заявили, що нові 
            - 23.10.2025 09:19
 Київ під нічною атакою: пошкоджені житлові будинки, дитсадок і бізнес-центр
            За офіційною інформацією, яку оприлюднили мер Києва Віталій Кличко, голова
                                Київ під нічною атакою: пошкоджені житлові будинки, дитсадок і бізнес-центр
            За офіційною інформацією, яку оприлюднили мер Києва Віталій Кличко, голова
            - 23.10.2025 09:15
- 19.10.2025 16:33
.jpg)


 Трамп доручив ICE депортувати сотні тисяч нелегалів до кінця 2025 року
                                Трамп доручив ICE депортувати сотні тисяч нелегалів до кінця 2025 року
            

235.jpg) 
Думаю, могу дополнить информацию про историю Хотина
дещо істерично, проте згідна з одним: зараз йде масове промивання мозгів через новини, кіно... реально уряд "старшого брата" негребує бабла на замовлений кіноматограф, щоб принизити ворогів та звеличити себе, Імперію свії Імперій.... особливо улюблений жанр - ІСТОРИЧНИЙ, адже якщо хочеш щоб люди в щось вірили, "напиши" ЦЮ ВІРУ!
стаття - чергова істерика вузьколобого націоналізму